Pencapaian Piagam Pelanggan

LAPORAN PEMANTAUAN DAN PENCAPAIAN PIAGAM PELANGGAN PADAT

JULAI – DISEMBER 2018

Satu pemantauan terhadap pencapaian dan pematuhan piagam pelanggan PADAT telah diadakan oleh Unit Perhubungan Awam PADAT pada 22 hingga 31 Januari 2019. Pemantauan yang dilakukan ini adalah selaras dengan arahan yang dikeluarkan melalui Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam Bil 1 Tahun 2008 yang mana pemantau berterusan hendaklaj dilaksanakan ke atas tahap kualiti penyampaian perkhidmatan untuk memastikan janji-janji dalam Piagam Pelanggan sentiasa dipenuhi.

Pemantauan dilakukan terhadap 14 perkara yang telah dinyatakan di dalam piagam pelanggan PADAT melibatkan 3 bahagian iaitu Bahagian Khidmat Pengurusan, Bahagian Penyelidikan dan Bahagian Pendidikan. Keterangan lanjut mengenai laporan ini adalah seperti mana yang terdapat di lampiran A.

Berdasarkan pemantauan yang dilakukan terhadap kesemua 14 piagam yang dinyatakan, didapati bahawa terdapat 11 piagam yang mematuhi piagam sebanyak 100 peratus, 2 piagam yang menunjukkan pematuhan melebihi ekspetasi dan sebanyak 1 piagam yang tidak dapat memenuhi atau mematuhi piagam yang telah ditetapkan. Berikut adalah ringkasan bagi analisis pemantau piagam pelanggan dalam bentuk rajah.

piagam2018

Berikut adalah piagam yang memerlukan tindakan pemulihan perkhidmatan untuk memulihkan keyakinan pelanggan terhadap perkhidmatan yang diberikan.

 

a)   Mengambil tindakan bagi penyelesaian aduan dalam tempoh empat (14) hari bekerja.

 

Tindakan service recovery yang dicadangkan bagi meningkatkan pematuhan piagam ini adalah:

 

a)  pengurangan karenah birokrasi dalam penyelesaian aduan terutama yang melibatkan aduan bagi pembaikan kemudahan dan fasiliti.

 

b)   memastikan agar aduan yang diterima diproses dalam kadar segera

 

c)   sentiasa mengemas kini status aduan yang diterima dari semasa ke semasa

 

Disediakan oleh:

 

(FARHANI BINTI SHAMSUDIN)

 

Pegawai Penerangan PADAT

 

Tarikh: 13 Februari 2019

- Laporan Penuh Piagam Pelanggan PADAT 2018